{ Waldorf óvoda }
2016. október 27. írta: Cserve

{ Waldorf óvoda }

Biztos hallottátok már, hogy Waldorf pedagógia, meg Waldorf módszer, amikor gyermeknevelésről, óvodáról, iskoláról van szó. A Waldorf-pedagógia egy emberközpontú pedagógiai megközelítés, mely az osztrák Rudolf Steiner oktatási filozófiáján alapul. A módszer három fő szakaszt különböztet meg a gyermekek fejlődésében. A nevelés a gyermek korai éveiben a praktikus, gyakorlati tevékenységekre és a kreatív játékot támogató környezet biztosítására fókuszál. Az általános iskolában a hangsúly a tanulók művészi kifejezőképességének és szociális képességének fejlesztésére tolódik, fejlesztve a megértés analitikus és kreatív módjait. A középiskolában a kritikai gondolkodásra és az idealizmus elősegítésére koncentrálnak. Az egész megközelítés hangsúlyozza a fantázia szerepét a tanulásban, és fontosságot tulajdonít a szellemi, gyakorlati és művészeti elemek integrálásának.

Welsben is működik egy Waldorf óvoda a Waldorfkindergarten Wels. 3-6 éves gyermeket foglalkoztatnak a Waldorf pedagógia alapján.

A zseniális topmenedzser nem abból lesz, aki már az óvodában topmenedzser képzést kapott. Hanem abból, aki teljes értékű óvodás lehetett, sok mozgással, szabad játékkal, mindennapos mesehallgatással. (Vekerdy Tamás)

Nyílt napjuk 2017. január 20-án lesz, 14-17 óra között, amikor is nyugodtan elmehetünk, gyerekkel, megnézhetjük, ő kipróbálhatja, mi megkérdezhetjük, hogy hogy is működik a beíratás (a gyereknek helyért az igényünket az év bármely időszakában jelezhetjük, a felvételi beszélgetések pedig februárban történnek), mennyibe kerül (35 EUR a tízórai, amit közösen készítenek elő a gyerekekkel + 35 EUR a egyesületi hozzájárulás, ami magába foglalja pl. az euritmia órákat, a helyettesítést, stb. + 80 EUR az ebéd, amit a szakács frissen készít minden nap), lehet-e kevesebb mint 5 napot vinni, ebéd/tízórai lefolyása hogy működik, aludhat-e ott ebéd után (persze, nyugodtan), és ami még minket érdekelhet.

1 1/2 - 3 éves gyerekeknek pedig játszócsoportokat kínálnak. Hétfőnként 15:00-16:30 közt a szülővel együtt az oviban lehet a gyermekkel időt eltölteni, játszani, énekelni, kenyeret sütni, együtt uzsonnázni. 10 EUR-ba kerül. Jelentkezés és további infomációk Eva Hausleitner-nél: 0699 11337021 vagy e-mailen keresztül: eva.hausleitner@gmx.at

"A Waldorf-pedagógia úgy tekint a gyermekre és általában az emberi szervezetre, mint ami test-lélek-szellem hármas egységeként alakul és formálódik. A születéstől a hetedik életév betöltéséig az akarat és a cselekvés erői fejleszthetők hatékonyan. Az első életkori szakaszból itt csak a Waldorf-intézményben is megjelenő óvodáskorról fogok áttekintést adni. Az óvodáskorra leginkább az utánzási késztetés jellemző, az óvodáskorú gyermek kiszolgáltatott utánzó, nem tud nem utánozni, és ezt a késztetést többszörösen is kihasználja a Waldorf-óvoda. Az óvodai csoportok életkorilag vegyes összetételének is a gyermekben élő utánzási vágy kielégítése a legfőbb oka. Az óvodapedagógus is folyamatosan épít erre, mivel a gyermekek nemcsak a látható cselekedeteket, hanem az őket állandóan, folyamatosan körülvevő emberek érzületeit és gondolkodásmódját is utánozzák. Az óvodás egész jövendő életét meghatározza az az erkölcsi minőség, amit ily módon környezetéből magáévá tesz. Ennek a ténynek egyik konzekvenciája, hogy a Waldorf-pedagógusok (óvodapedagógusok és tanítók egyaránt) a gyermekek jelenlétében csak azt teszik és gondolják, ami a gyermekek számára utánzásra méltó lehet. Természetesen – mivel a Waldorf-pedagógusok hús-vér emberi lények – a fentiek eszmék és törekvések hivatásuk gyakorlása közben. A Waldorf-óvoda alaphangulata, melyet a nevelő személyisége is folyamatosan tükröz, az, hogy „A világ jó!”. Ez egy áhítatot feltételező alaphangulat, de az áhítat nem feltétlenül jelent vallásosságot, istenhitet. Olyan világot teremt az óvoda a gyermek számára, melyben jól érezheti magát, minden érzékszervével megtapasztalhatja a világban lévő jót. Ennek érdekében kellemes illatok, puha, lágy kelmék, kerekded formák, természetes anyagok veszik őket körül. Ha elmarad – a szülő vagy az óvodapedagógus hibájából – ezeknek az értékeknek, elsősorban pedig a szeretetteljes, bensőséges lelki kapcsolatnak az ápolása, akkor a gyermek felnőtt korára a szó legmélyebb értelmében veszti el szabadságát. Kiszolgáltatott, önállótlan utánzó lesz, aki képtelen kordában tartani ösztönszükségleteit és nem lesz érzéke az emberi jogok iránt."

Kolosai Nedda: A Waldorf-pedagógia gyermek- és ifjúképe.

 

Vekerdy Tamás például mindmáig részt vesz a magyarországi Waldorf-mozgalom életében.

Kisgyermekes szülők figyelmébe / Interjú dr. Vekerdy Tamással óvodai beszoktatásról és a Waldorf pedagógiáról

Vekerdy Tamás: Legyünk cinkosai a gyerekeinknek avagy hogyan éljük túl az iskolát? D. Tóth Kriszta interjúja

 

A bejegyzés trackback címe:

https://welsimanohaz.blog.hu/api/trackback/id/tr4511833909

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.